Debata


Debata uczniowska „Zdrowie na talerzu”


29 października 2015 roku uczniowie klas IV – VI uczestniczyli w debacie dotyczącej zdrowego odżywiania. Spotkanie zostało przygotowane i przeprowadzone przez p. Lidię Kolosko w ramach programu „Szkoła Promująca Zdrowie”. Uczniowie obejrzeli prezentację multimedialną dotyczącą właśnie zasad zdrowego odżywiania: przypomnieli, jak zbudowany jest układ pokarmowy człowieka i jaką spełnia funkcję w codziennym życiu, jak powinien wyglądać i co zawierać talerz zdrowia, jaką rolę w życiu człowieka odgrywa aktywność fizyczna? Dzieci zobaczyły też piramidę żywienia i poznały zasady, jakimi powinni się kierować podczas przygotowywania posiłków. Zostały również przedstawione zasady zdrowego żywienia dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. A oto one:


• Jedz codziennie różne produkty z każdej grupy uwzględnionej w piramidzie.

• Bądź codziennie aktywny fizycznie - ruch korzystnie wpływa na sprawność i prawidłową sylwetkę.

• Źródłem energii w twojej diecie powinny być głównie produkty znajdujące się w podstawie piramidy (na dole).

• Spożywaj codziennie przynajmniej 3-4 porcje mleka lub produktów mlecznych takich jak jogurty, kefiry, maślanka, sery.

• Jedz codziennie 2 porcje produktów z grupy – mięso, ryby, jaja. Uwzględniaj też nasiona roślin strączkowych.

• Owoce i warzywa powinno się spożywać przy każdym posiłku – minimum 5 porcji dziennie

• Ograniczaj spożywanie tłuszczów zwierzęcych na rzecz tłuszczów roślinnych.

• Ograniczaj spożycie cukru, słodyczy, słodkich napojów.

• Ograniczaj spożycie słonych produktów, odstaw solniczkę.

• Pij codziennie odpowiednią ilość wody.

W trakcie prezentacji dzieci zadawały wiele pytań dotyczących tematu żywienia. A po skończonej prezentacji włączyły się do dyskusji i szukały najlepszych rozwiązań na postawione pytania:

1. Zdrowo się odżywiać, to znaczy jak?
2. Co to są nawyki żywieniowe?
3. Jakie składniki powinny znaleźć się w codziennej diecie?
4. Jak wygląda twoje pierwsze śniadanie?
5. Dlaczego dzieci tak często sięgają po słodycze, chipsy, hamburgery czy coca-colę?
6. Co powinniśmy zmienić w swojej diecie?